zininopvoeding > publicatie.php?nr=25928&stuurdoor=nee

Fenna en Jessie in maatschappelijke dienst

 

Terug


‘We hopen dat ons stuk bijdraagt aan herkenning en acceptatie’ 

Eerst was het een experiment. Toen ging, in maart vorig jaar, de maatschappelijke diensttijd voor jongeren (MDT) officieel van start. En inmiddels hebben 30.000 jongeren zich bij 2.700 verschillende organisaties een half jaar lang ingezet voor anderen. Fenna (17) en Jessie (16) maken een toneelstuk over en voor jongeren. Dat brengt hen zelf ook veel. 

Fenna, 17, houdt heel erg van toneelspelen en schrijven en vindt het leuk om mensen te helpen. In haar vrije tijd heeft ze toneelles en docente Denise Theunis attendeerde haar op Challenge Up: één van de 22 maatschappelijke diensttijdprojecten van Welzijn Lelystad.  
Daar ontmoette ze Jessie, 16, die graag danst en ook van toneelspelen houdt. Nu repeteren ze eens in de twee weken met zo’n twaalf andere jongeren in een wijkcentrum een theatervoorstelling die ze zelf maakten. 

De eerste weken – in mei, midden in de coronacrisis – brainstormden Fenna, Jessie en Denise over het script. Nadat er meer jongeren bij waren gekomen, praatten ze door over het idee dat er lag. Fenna: ‘We hebben eindeloos gepraat: misschien kan je er dit nog in verwerken?’ Jessie: ‘Iedereen die een idee heeft, kan dat inbrengen.’ 

Actueel thema
Nu zijn ze zover dat Fenna aan het schrijven is. Het stuk gaat over problemen waar jongeren tegenaan kunnen lopen. In dit geval over de tweeling Valerie en Rachel, van wie Valerie heel goed is op school en voorzitter is van de leerlingenraad, maar Rachel het daar veel minder goed doet en vaak niet eens komt opdagen. Dan worden er tot overmaat van ramp naaktfoto’s van Rachel gelekt. 

‘We proberen met een actueel thema mensen bewust te maken van waar jongeren mee kunnen zitten’, zegt Fenna. ‘De bedoeling is dat jongeren hun eigen vragen en problemen herkennen en ook een alternatief krijgen om daar mee om te gaan.’

Acceptatie
Zo gaat het stuk ook over pesten. Fenna schrijft het stuk, regisseert het (samen met Denise) en speelt ook een rolletje als Finn, een non-binaire tiener. Jessie: ‘Fenna en ik zijn biseksueel. We vinden het belangrijk dat iedereen dat accepteert. We hopen dat het stuk daaraan bijdraagt.’

Jessie speelt de moeder van Valerie en Rachel. Eerst dacht ze meer aan de rol van Valerie, ‘maar de moeder is heel leuk om te doen en ik denk dat ik me als moeder beter kan uiten dan als tiener.’ Ze krijgt het in het stuk wel voor haar kiezen: haar man komt om bij een auto-ongeluk. ‘Het stuk gaat dus ook over rouw’, zegt Fenna. ‘We vonden het interessant om ons te verdiepen in de vraag hoe het is als een vader overlijdt.’ Jessie: ‘Er komt een avond waarop de moeder in een café al haar gevoelens wegdrinkt en een nieuw iemand ontmoet.’  

Basiseisen MDT
Ook al werken ze nu intensief samen, voor Jessie was de groep helemaal nieuw. ‘Maar iedereen is hartstikke lief en hartstikke open.’ Fenna’s beste vriendin zit er ook bij, maar verder was de groep ook voor haar onbekend. Daarmee voldoet de theatervoorstelling aan één van de basiseisen van een goed MDT-project: 
•    Je doet het voor een ander
•    je doet wat je leuk vindt 
•    je ontmoet nieuwe mensen (van verschillende achtergronden) en 
•    je ontwikkelt talenten. 

22 projecten
In Lelystad is veel ruimte voor de eigen inbreng van jongeren. ‘Jongeren kunnen intekenen op een project, maar ook een eigen idee uitwerken’, zegt Monique Bak, projectleider MDT bij Welzijn Lelystad. 
De 22 projecten in Lelystad zijn heel divers. Je kunt een avond in de week jongeren met een beperking helpen sporten. Maatje worden van een ouder of kind. Een stuk bos onderhouden. Meewerken aan de eetgroep voor ouderen. Een talentenjacht organiseren. Meedenken over het tegengaan van voedselverspilling of bijdragen aan het Bureau Gelijke Behandeling. Fenna’s beste vriendin werkt ook mee aan het ontwikkelen en maken van een Escaperoom, bestemd als ontspanning voor jonge mantelzorgers. 
Ook Jessie en Fenna deden al eerder vrijwilligerswerk. Zo gaf Jessie onder meer dansles bij de opening van het buurthuis en sorteerde Fenna onder meer spullen van Ikea die een nieuwe bestemming kregen.

(Tekst gaat verder onder de foto)


De theatergroep

Tachtig uur
Sommige projecten zijn eenmalig, andere lopen langer door. ‘Officieel moet je je tachtig uur inzetten. Dat is een half jaar lang een paar uur in de week. Maar’, zegt Monique Bak ‘sommige jongeren gaan daar zwaar over heen.’  
Fenna en Jessie zitten nog op school, maar voor jongeren zonder dagbesteding is er ook een intensief traject van een paar dagen per week.
Hoeveel uur hebben Jessie en Fenna er al in zitten? ‘We zouden het oprecht niet weten.’ 
Soms helpen de verschillende projecten elkaar. Zo is er een groep die decors maakt en kan meehelpen met de aankleding van de voorstelling. Daar is een – klein – budget voor. En soms stellen bedrijven of een kringloopwinkel spullen beschikbaar.

Landelijk certificaat
Na afloop krijgen alle volhouders een landelijk erkend certificaat en een cadeaukaart. Omdat MDT Lelystad nauw samenwerkt met de gemeente en het bedrijfsleven, kan deelname ook deuren openen. Soms helpt de maatschappelijke diensttijd jongeren aan een baan, een opleiding of ‘gewoon’ vrijwilligerswerk.  ‘We hebben nauw contact met de gemeente, maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven. Je geeft jongeren ook een podium – in het geval van Fenna en Jessie zelfs letterlijk.’

Voor andere jongeren
De groep van Fenna en Jessie staat medio 2022 op de planken in een theater in Lelystad. Maar de kaarten gaan niet in de verkoop. De groep mag zelf bepalen voor wie ze het stuk spelen. En ze hebben het nadrukkelijk bedoeld voor andere jongeren. Fenna: ‘We willen jongeren uitnodigen voor wie het niet vanzelfsprekend is om naar het theater te gaan. Om ook hen die ervaring te bieden.’ 
Want het tweede doel van de maatschappelijke diensttijd is: je doet wat je leuk vindt. Maar het eerste: je doet het voor een ander.  

Interview: Marijke Verduijn
Foto's: Denise Theunis

vrijwilligerswerk

 


Terug

Meer informatie Facebook   Twitter
contact disclaimer
inloggen colofon
2022 Zin in Opvoeding