zininopvoeding > publicatie.php?nr=25775&stuurdoor=nee

Eindexamen en Corona: onzekerheid en stress

 

Terug


Eindexamen 2020: onzekerheid en stress

Schoolexamens voorafgaand aan je eindexamen zijn altijd spannend, maar in tijden van Corona geldt dat ongekend sterk. ‘Ik dacht eerst: nou ja, dan maak ik de schoolexamens toch een week later? Maar nu het allemaal toch erger blijkt, word ik er toch wel een beetje verdrietig van. Ik hoop maar dat het bij ons net zo gaat als in alle andere jaren.’ 

Ruben (17) had vrijdag 13 maart net de eerste dag van zijn derde schoolexamen achter de rug. ‘Er was natuurlijk al van alles aan de hand. Voetbal ging niet door en ik had een feestje dat niet doorging, dus alle tijd om te leren. En toen hoorde ik zondagmiddag dat de scholen per direct dicht gingen.’ 

Cas (17) was nog net niet begonnen. ‘Ik zou die maandag starten, maar kreeg de middag ervóór kreeg te horen dat het niet doorging. Dat was wel balen, want ik had heel hard zitten leren.’

Een paar dagen later hoorden ze dat de schoolexamens een week werden uitgesteld. En vanmorgen arriveerden ze in een lege school. Onderweg had Ruben het gevoel dat mensen hem wantrouwend aankeken. ‘Zo van: hé, waarom blijf jij niet netjes binnen?’ ‘Het is heel vreemd op straat’, zegt ook Cas. ‘Heel rustig. Net alsof iedereen naar de kerk is.’  

Zal ik komen of niet? 
Eenmaal op school bleken lang niet alle leerlingen er te zijn. Bij aardrijkskunde was een derde van Rubens klasgenoten er niet. Bij Cas ontbraken 7 van de 28. ‘Een vriend van me was verkouden en heeft de mentor gebeld: zal ik wel of niet komen? Hij was er niet.’ 

Waar de jongens bij vorige schoolexamens gewoon in de klas zaten en na afloop nog een tijdje zaten te praten, moesten ze nu afstand van elkaar houden en na afloop meteen naar buiten of, als ze nog een ander examen hadden, in de aula blijven. ‘Dat was wel een gek gezicht: normaal zit de aula stampvol, maar nu waren er alleen de eindexamenklassen en zat iedereen een eind uit elkaar.’

Op de school van Cas werden de leerlingen verspreid over de gymzaal en verschillende klaslokalen. Ruben zat met twintig anderen in de gymzaal. De tafels stonden heel ver van elkaar af. ‘Van tevoren hadden we een mailtje gekregen dat we anderhalve meter afstand moesten houden’, zegt Cas ‘en dat de tafels elke dag worden gedesinfecteerd. Normaal moet je je toets inleveren, maar nu moesten we hem op onze tafel laten liggen. En na afloop mochten we niet in school op elkaar wachten, maar moesten we naar buiten. De docenten kwamen daar ook controleren: ‘Willen jullie iets verder uit elkaar gaan?’ 

Spoedberaad
De situatie is nog steeds onzeker. Cas kreeg maandagmiddag een mail van school dat het kabinet in spoedberaad is over de eindexamens en dat hij die avond méér zou horen. ‘Ik ben ook nog niet aan het leren. Dat ga ik vanavond wel doen, als het morgen doorgaat.’ 

Verschillende onderwijsorganisaties pleiten ervoor de schoolexamens en het centrale examen niet door te laten gaan. Omdat het onverantwoord is zo veel leerlingen een paar uur samen in een lokaal te laten zitten. Omdat sommige leerlingen niet mogen komen, omdat ze verkouden zijn of zieke familieleden hebben. En omdat veel leerlingen stress hebben over corona en onzeker zijn, waardoor ze zich niet goed kunnen concentreren. 

Dat laatste herkennen de jongens wel. De hele situatie heeft meer impact op ze dan ze eerst dachten. ‘Eerst was ik er niet zo mee bezig’, zegt Cas. ‘Maar de laatste week is het toch wel het gesprek van de dag: gaan de schoolexamens door? Kunnen we wel op eindexamenreis deze zomer? Op onze school heb je aan het eind van het jaar een Biografieweek, dan praat je met elkaar over je ervaringen op school. Die gaat misschien ook niet door.’ 

Ook Ruben was er eerst heel nuchter onder. ‘Ik dacht: nou ja, dan maak ik de toetsweek toch een week later? Maar nu het allemaal toch erger blijkt, word ik er toch wel een beetje verdrietig van. Ik denk er best veel over na, omdat het zo groot is. Als ik net zo’n persconferentie heb gezien en zo duidelijk wordt dat het echt ernstig is, dan realiseer ik me dat het eindexamengala waarschijnlijk niet doorgaat en dat we natuurlijk niet naar Lloret de Mar gaan. Dan ga je niet meteen weer economie leren. Dus het gaat wel ten koste van je concentratie. Maar ook van je motivatie. Elke dag hoor je geruchten dat er een lock down komt en dat het eindexamen misschien niet doorgaat.’ 

Oneerlijk
De stress herkennen ze dus wel, maar het eindexamen helemaal schrappen? Dat toch liever niet. ‘Het klinkt wel mooi, en het zou ergens ook wel fijn zijn’ zegt Cas, ‘maar ook wel oneerlijk. Als je iets niet goed beheerst, kan je het later toch ook niet gebruiken?’  

Ruben is er ook niet vóór. ‘Straks vraagt iemand later m’n eindexamenresultaten en dan moet ik zeggen: “die heb ik niet.” Ik heb toch liever dat het gewoon doorgaat. En dat het bij ons net zo gaat als alle andere jaren.’ 
Cas heeft nog een andere zorg. ‘Als de centrale examens niet doorgaan, kijken ze waarschijnlijk naar de schoolexamens. Dat zou voor mij heel slecht uitpakken, want ik sta er op dit moment net niet goed genoeg voor om geslaagd te zijn, denk ik.’

Een 1
Op de persconferentie van 19.00 uur wordt met geen woord gerept over de examens. Cas gaat toch maar aan het werk, want er komt een nieuwe mail van school. Hij zou morgen Wiskunde en Kunstgeschiedenis hebben, maar Kunstgeschiedenis wordt verplaatst naar volgende week. En er gaat streng gecontroleerd worden op de anderhalve meter afstand. Wie zich daar niet aan houdt, krijgt een 1 voor het vak van die dag.  

Ook Ruben gaat aan de slag. ‘Ik heb morgen Economie en Frans. Ik ben niet optimaal voorbereid. Iets te laat begonnen, denk ik. En toch andere dingen aan mijn hoofd.’  

Op de NOS-site verschijnt inmiddels het zoveelste laatste nieuws: morgen meer duidelijkheid over de eindexamens. 

Interview: Marijke Verduijn

onderwijs eindexamen corona

 


Terug

Meer informatie Facebook   Twitter
contact disclaimer
inloggen colofon
2020 Zin in Opvoeding