zininopvoeding > publicatie.php?nr=25724&stuurdoor=nee

School helpt kinderen met problemen thuis

 

Terug


Hoe help je als school kinderen met problemen thuis?

Directeur Dyane Brummelhuis trok het Amsterdamse Munduscollege (1000 leerlingen van 68 nationaliteiten) in vijf jaar tijd uit het slop. 

Het Mundus College is een school voor vmbo- en praktijkonderwijs (vroeger lom), met een internationale schakelklas, waar nieuwkomers les krijgen in Nederlandse taal en cultuur. En er waren problemen genoeg: de kwaliteit van het onderwijs was onvoldoende, er waren veiligheidsissues, er heerste een straatcultuur. ‘We kwamen niet aan leren toe. Docenten waren al blij als de leerlingen er wáren.’

Brummelhuis probeerde allereerst de achtergronden van haar leerlingen in beeld te krijgen. Er bleek veel verborgen leed achter de huisdeur: armoede, werkloosheid, huiselijk geweld, vluchtelingenproblematiek, trauma’s, krappe behuizing leiden vaak tot een lager schooladvies dan misschien nodig is. Om haar kinderen de kans te bieden te ontsnappen uit die lage sociaaleconomische status. vroeg ze de Nederlands-Marokkaanse socioloog Iliass el Hadioui uit om in masterclasses inzichtelijk te maken hoe deze kinderen vaak te maken hebben met drie culturen: die van thuis, die op straat en die op school. Thuis word je strak gehouden. Maar op straat scoor je als je grof en uitdagend bent en de schoolcultuur is heel feminien, met veel reflecteren, overleggen en schrijven. 'Zo’n kind moet de hele tijd schakelen. De status die hij op straat heeft wil hij ook op school handhaven. Hij luistert niet naar de leraar, is constant in verzet. Daar sta je dan als witte, hoogopgeleide man of vrouw voor de klas. Hoe moet je zo’n kind aanpakken? Want om verder te komen, moeten de kinderen wel (kunnen) leren. 

Alle docenten zijn inmiddels bijgeschoold. ‘Je pedagogisch vakmanschap moet op dit soort scholen zo verschrikkelijk goed zijn.’ En de school doet veel aan talentontwikkeling. Leerlingen maken twee keer per jaar een keuze uit 52 workshops van acht weken die na schooltijd worden gegeven. Voetballen, zingen, pianospelen, dansen: ze mogen kiezen wat ze leuk vinden, maar ze moeten wél komen en meedoen; het verslag gaat in hun portfolio. Op die manier zijn ze van de straat, ontdekken ze hun talenten en krijgen ze meer zelfvertrouwen.  

Het blijft opletten, maar de aanpak werpt zijn vruchten af. De school scoort weer een voldoende, is weer populair bij ouders, kinderen en docenten, en meer leerlingen stromen door naar het mbo. 

En ook al heeft ze zelf liever gympen, voor haar leerlingen draagt Brummelhuis een mantelpak en hoge hakken. 'Ze kunnen zo waarderend zeggen: "Juf, wat ziet u er mooi uit." Ik wil dat ze trots zijn op mij en op het Mundus College.'

Lees het hele interview met Dyane Brummelhuis op de site van het Humanistisch Verbond

Onderwijs achterstand jongeren

 


Terug

Meer informatie Facebook   Twitter
contact disclaimer
inloggen colofon
2020 Zin in Opvoeding