zininopvoeding > publicatie.php?nr=25632&stuurdoor=nee

Berber doet eindexamen

 

Terug


Berber (17) doet dit jaar eindexamen. ZiO volgt haar.

Vandaag gaat het beginnen. Heb je goed geslapen?
Ja, best wel. Ik was wel vroeg wakker. Nog vóór de wekker.

Wat heb je op je eerste dag?
Grieks en scheikunde. Ik heb er eigenlijk wel zin in. Kom maar op: ik heb m’n best gedaan – ik ga wel kijken. Ik vind het wel spannend, maar ik denk wel dat het goed komt.

Hoe heb je je voorbereid?
Ik heb vooral heel veel oude eindexamens gemaakt. Je moet goed weten hoe de opgaven in elkaar zitten, want ook als je wel weet hoe het zit, moet je het toch op de goede manier opschrijven. Ik heb vooral gekeken naar wat ik niet begreep en daar heb ik dan oude examens over gemaakt.

Thuis of in de bibliotheek zonder mobieltje?
Soms ging ik wel naar de bibliotheek: dat is gezelliger. Maar deze vakantie heb ik vooral thuis gewerkt. Dat werkt voor toch mij het beste.

Met of zonder muziek?
Zonder. Alleen als ik iets doe waarvoor ik niet heel erg hoef te focussen, zet ik muziek op. Maar bij veel eindexamenopgaven moet je echt heel goed lezen en dan kan ik er geen muziek bij hebben.
En trouwens: bij de eindexamens zelf mag je ook geen muziek luisteren en ik wilde die situatie zo goed mogelijk nabootsen.

Waar zie je het meest tegenop?
Grieks. Dat is half een proefvertaling en die moet ik natuurlijk wel snappen. Als je bij de eerste paar zinnen denkt: geen idee wat hier staat, dan is de rest ook moeilijker. Bij scheikunde snap je altijd wel iets. Daar heb ik wel vertrouwen in.

Je wordt wel meteen keihard in het diepe gegooid ...
Ja, maar dat komt ook omdat maar weinig mensen Grieks hebben. Vakken die iedereen heeft, krijgen vaak één hele dag.

Welke vervolgopleiding wil je doen?
Daar zit ik nog steeds over na te denken. Ik ben aangenomen voor Biomedische wetenschappen, maar ik heb me ook ingeschreven voor biologie. Je kunt je inschrijven voor vier studies en dan later beslissen. Ik ga nu eerst de matching voor biologie doen en kijken of dat wel geschikt voor me is. Als ik daar word aangenomen, moet ik gaan kiezen.

Wat is je toekomstdroom? Hoe zie jij jezelf over tien jaar?
Dat weet ik niet, hoor. Dan heb ik, denk ik, mijn studie afgerond. En veel verder denk ik nog niet. Ik heb er natuurlijk wel een beetje over nagedacht, maar ik hoor van zoveel mensen dat ze onderweg nog van inzicht veranderen. Er is niet iets dat ik per se niet zou willen. En het laboratorium lijkt me eigenlijk wel leuk.

Er wordt vaak gezegd dat jouw generatie onder druk staat. Voel jij dat ook zo?
Ja, dat herken ik wel. Maar ik kan het ook wel relativeren. In de vijfde klas wist ik al dat ik Biomedische wetenschappen wilde gaan doen en dan moeten je cijfers wel heel goed zijn. Maar voor mij werkt dat wel goed: ik ga er beter van presteren en heb er niet heel veel last van.

Maar ik vind wel dat er heel veel wordt beoordeeld aan de hand van cijfers. En ik heb het geluk dat mijn ouders niet erg streng zijn: zij zijn natuurlijk wel trots als ik goede cijfers haal, maar vinden het niet erg als ze wat lager zijn.
Bij andere ouders is dat soms wel anders. Dan is een 6,5 niet hoog genoeg. En ik hoor ook van ouders die steeds in Magister kijken en dan tegen hun kind zeggen: “Je was vanmorgen te laat op school. Waarom was dat?” Of: “Ik zie dat je al uit bent. Waarom ben je nog niet thuis?” Of dat ouders de cijfers eerder weten dan hun kinderen. Dat geeft ook veel druk, natuurlijk.

Maar nu moet ik ophangen, want ik wil wel op tijd zijn, natuurlijk.’

Eindexamen

 


Terug

Meer informatie Facebook   Twitter
contact disclaimer
inloggen colofon
2019 Zin in Opvoeding