zininopvoeding > publicatie.php?nr=25405&stuurdoor=nee

Rots & water: omgaan met jezelf en anderen

 

Terug


Rots & Water: leren omgaan met jezelf en de ander

Margreet Meijer van Obs Oosterboerschool in Meppel geeft sinds 2015 aan alle groepen lessen Rots & Water. Ze begeleidt de kinderen in de ontwikkeling van sociale vaardigheden en weerbaarheid. Zo leren ze zich bewust te worden van hun eigen kracht en van de mogelijkheden van omgaan met elkaar. Een interview.

‘In 2012 heb ik met groep 6 de training “Samen Weerbaar” gevolgd om ongezonde structuren binnen de groep aan te pakken. Ik zag wat de training losmaakte in de groep:  hoe de sociale structuren zich positief ontwikkelden en kinderen hun kracht vonden, al was het voor sommige leerlingen soms best lastig hun ‘nieuwe’ positie in de groep te aanvaarden. Als je kijkt hoe ontzettend veel impulsen kinderen op een dag krijgen, is het heel waardevol ze te leren hoe ze daarmee om kunnen gaan.

Even aan niets denken
In 2013 heb ik de driedaagse Rots & Water gevolgd in Leek. Rots & Water kon in alle groepen op school ingezet gaan worden. Door te zien en te voelen leren de kinderen zich bewust te worden van zichzelf, hun eigen gevoel en de ander. Ze ervaren dat ze er iets aan hebben. Door het te combineren met mindfulness oefeningen ervaren ze ook hoe het is om soms even helemaal niets te doen en te denken. Daarna volgde ik aan het Gadaku Instituut een driedaagse opleiding, ging ik op herhaling en specialiseerde ik mij verder. 

Rots & Water op de Oosterboerschool
Voor de lessen gebruik ik het boek van het Gadaku Instituut samen met elementen uit het boek ‘Spelen in stilte, mindfulness in de klas’ van Irma Smegen. Een boek waaraan ik bijgedragen door onder meer  het uitproberen van oefeningen en het aanleveren van foto’s. De andere groepsleerkrachten, die ook om de week de Rots & Water-les geven, gebruiken de lessen van het tv programma ReChill. 

Reacties van de kinderen
Ik hoor van de kinderen wat ze ervan opsteken en waar het ze in de praktijk mee helpt. Zo zeggen kinderen dat ze leren voor zichzelf op te komen, hoewel ze dat eerst best moeilijk en spannend vinden. En dat ze de oefeningen erg fijn vinden. Soms zeggen kinderen ook dat ze zich na de lessen rustig en kalm voelen en dat ze leren om zich goed te voelen en sterk te staan.  Of dat ze hebben geleerd om rustig in en uit te ademen als ze zich bang voelen of iets willen zeggen en dat ze zich dan beter voelen. Ik hoop dat ik de kinderen hiermee iets blijvends mee kan geven.

Ook buiten school
Rots & Water gebruik je niet alleen op school. Het is iets wat je overal meedraagt. Ook als je niet kunt slapen, bij voetbal, als je naar de tandarts moet of bij een moeilijk proefwerk. De kinderen vertellen wanneer ze het gebruiken: ‘als iemand heel vervelend doet’, ‘om in slaap te komen’, ‘als ik gestrest ben’. Dit schooljaar houd ik ook zo nu en dan een spreekuur waar kinderen tips krijgen die met Rots & Water te maken hebben. 

Tunnel of love
Omdat alle kinderen met het programma bekend zijn, komt het in de hele school terug. Zo is ‘stevig staan’ een begrip. En er is de complimentenbal: als die door de klas wordt gegooid, krijgt wie hem vangt een compliment van degene die de bal heeft gegooid. Of de complimentenbal ligt die dag bij jou, wat betekent dat je de hele dag complimentjes moet geven en dat de kinderen uit de klas moeten raden wie die dag de complimentenbal had.

En als de leerlingen van groep 8 de basisschool definitief verlaten, lopen ze door de ‘tunnel of love’. Alle kinderen maken een tunnel door naast elkaar te gaan staan met hun armen omhoog en een voor een lopen of rennen de schoolverlaters daardoor naar buiten. Met in hun hand de sleutelhanger met een stressballetje van Rots & Water: om er ook nog eens aan te denken als ze van school zijn.’

Tekst: Kristel van Tiel
Lees ook Kristels reportage Rots & Water op de Oosterboerschool in Meppel

Zie hier een documentaire over Rots & Water
Zie hier de schooltv lessen ReChill. 

Pesten School

 


Terug

  Meer informatie   Facebook   Twitter
 
  contact disclaimer
  inloggen  colofon
   
   
   
  © 2019 Zin in Opvoeding