Nieuws

 
 
17 maart 2020

'Froukje wil hulp van de juf, maar de lijn is overbelast'

Van de ene dag op de andere moeten ouders het onderwijs van hun kinderen verzorgen. Hoe gaat dat in de praktijk? ‘Menno is van zes tot één uur gaan werken en neemt het daarna van mij over.’ 

Dag 1
‘Opschieten, want over vijf minuten begint de school.’ Om vijf voor half negen begint Annemiek haar kinderen aan te sporen. Vijf minuten later is de ontbijtboel weggewerkt en start de allereerste thuisles: lezen. Twintig minuten voor zichzelf en tien minuten met hun moeder. Gelukkig zijn er via de kringloop genoeg boekjes in huis voor Hidde van bijna 7 en Froukje van net 8. En Menno heeft vanmorgen twee koptelefoons gekocht, zodat ze elkaar niet hoeven te storen. Bauke van drieënhalf krijgt een stapel puzzels voor z’n neus. 

De avond ervóór hebben Annemiek en Menno zitten brainstormen: de scholen zijn per direct gesloten. Wat is nu wijs? ‘Menno werkt behoorlijk alleen en kan zijn eigen tijden bepalen. Dus we bedachten: Menno gaat van zes tot één uur werken en dan doe ik de theorielessen. En dan neemt hij het over en kan ik werken. Aan een plank met schragen in de slaapkamer, die Menno maandagmorgen voor me heeft gemaakt. 

We wisten ook: er moet meteen structuur zijn. Dat hebben we geleerd toen we drie jaar geleden zeven maanden met de kinderen de wereld rond hebben gevaren. Dus we volgen het schema van school: les van half negen tot tien, dan eten, drinken en buiten  spelen en weer aan het werk tot twaalf uur. Na de pauze gaat Hidde rekenen. Froukje kent gelukkig haar inlogcode en gaat zielstevreden aan de slag met het programma wereldoriëntatie van school.  

De school heeft laten weten dat ze vanaf woensdag materiaal konden leveren, dus Annemiek heeft alle ruimte voor wat ze zelf belangrijk vindt: ontdekkend leren. Les 1: Hoe maak je vuur? ‘Hidde wordt over een paar weken 7 en ik had het plan om een survivalfeestje te geven. Dus daar was ik al mee bezig geweest.’ Vanmorgen zoeken de kinderen dat uit via internet, vanmiddag gaan ze het met pappa uitvoeren. Om twaalf uur heeft Froukje een helder stappenplan klaar: veilege plek zoeken, steene der omheen, hout zoeken en vuur maaken met een (magnesium[mv])stick, een gasverneus of gas. In de praktijk blijkt dat lastiger dan gedacht. Maar gelukkig heeft iemand lucifers uitgevonden. 

Dag 2 
Froukje en Hidde gaan lezen, maar Bauke kan niet wéér de hele morgen puzzelen en mag tegen alle principes in boven achter de televisie. Ontdekkend leren is vandaag opnieuw: Hoe overleef ik in de natuur? De pijl en boog die ze ’s middags met Menno maken om in geval van nood wild te kunnen schieten, lukt gelukkig beter dan het vuur.
En natuurlijk is er de gymles: een estafetterun over de dijk. ‘Tekenen is niet onze sterkste kant, dus dat laten we maar een beetje.’ 

Aan het eind van de middag heeft de juf twee tassen met schriften, boeken en een enorme stapel kopieën aan de deurknop gehangen. Met de inlogcodes van het leerling- en het ouderportaal voor eventuele hulp.

Dag 3 
Vanaf vandaag gaan Froukje en Hidde aan de slag met hun werk van school. Dat is even wennen. Annemiek ziet dat Hidde de ‘b’ verkeerd schrijft, maar als ze hem daarop wijst, wordt hij woedend. ‘Kennelijk mag ik me niet bemoeien met werk waarvan zij vinden dat ze er meer van weten dan ik.’ 
Froukje wil hulp van de juf, maar de lijn is overbelast. Net als het ouderportaal. Je moet gewoon blijven proberen: soms piep je er net even tussendoor en dan ben je binnen.

Ook al is het woensdagmiddag: de praktijklessen gaan gewoon door. Menno leert de kinderen hoe je slootwater kan filteren zodat je het kan drinken. Voor de gymles is er een parcourtje in de tuin uitgezet. 'En voor Bauke hebben we ook twee leerdoelen bedacht: naar school kunnen fietsen (2 km) en zindelijk zijn … '

Cocon
De prille ervaring van drie dagen: het gaat hartstikke goed. ‘Tot nu toe werken ze heel consciëntieus. Ze zijn nogal heftig de laatste tijd, met best vaak een grote mond en gedoe aan tafel en zo. Zodra de lessen beginnen, is dat helemaal over en als de school om twaalf uur afgelopen is, begint het weer. 
En hun vriendjes? ‘Die missen ze nog niet zo. Vanmiddag vroeg ik: “Willen jullie even Facetimen of bellen met je beste vriendjes?” Maar dat hoefde niet. Ze zitten lekker in hun eigen cocon thuis. Volgens mij vinden ze het fijn. En ik eigenlijk ook. Toen ik Hidde vroeg of we dit voortaan altijd zo zouden doen, vond hij dat best een goed idee. Maar vraag me over drie weken nog maar eens … ‘

Interview: Marijke Verduijn

Lees ook: 'Vandaag ben ik papa, maar ook meester Jörgen'


Naar het nieuwsoverzicht

Meer informatie Facebook   Twitter
contact disclaimer
inloggen colofon
2020 Zin in Opvoeding